nben
   
+47 815 73 723

Bruk kundedatabasen for posisjonering nå

Posted by | april 26, 2017 | Alle innlegg | No Comments

eRate har det siste året skrevet flere blogginnlegg om hvor viktig det er for strømleverandørene å posisjonere seg for å møte morgendagens konkurranse. Digitaliseringen av energibransjen vil gjøre det enklere for andre aktører å selge strøm. Tirsdag ble det kjent at Fjordkraft styrker sin posisjon allerede nå.

Strømkundene får bredere tilbud

Det er over et år siden Vidar Myrer, Kommersiell Sjef for Energi i eRate, oppfordret strømleverandørene til å bruke kundedatabasen sin for å posisjonere seg mot en sterkere konkurranse. Slik eRate ser det er det akkurat det Fjordkraft gjør nå med å øke produktporteføljen sin med mobilabonnementer. Administrerende direktør Rolf Barmen i Fjordkraft sier til E24 at «Denne satsingen gjør vi først og fremst for å gi strømkundene våre en fordel. Når mobilkundebasen blir stor nok vil vi tjene penger.»

Lettere med produktinnovasjon

«Snart blir AMS-dataene tilgjengelige via Elhub, da ligger mye til rette for at strømleverandørene kan bruke unik kundeinformasjon og skape spennende innovative løsninger for sine kunder. Telekomselskapene har hatt detaljert forbruksinformasjon lenge, noe som har gitt mye produktinnovasjon de siste årene. Hvis ikke strømleverandørene evner å utnytte sine kunders forbruksmønster vil andre gjøre det. Om man tar et aktivt valg nå om innovasjon og posisjonering, kan man unngå det», uttaler Myrer.

Likhetstrekk mellom salg av strøm og mobilabonnement

«Vi bytter ut krafthandelsaspektet med å kjøpe mobiloperatørtjenester. Vi har en kundeservice som er vant til å håndtere store kundemengder. Veldig mye av maskineriet har vi på plass», forteller Barmen som ser likhetstrekk mellom å selge strøm og mobilabonnement.

Flere produkter og tjenester på én faktura

eRate hjelper aktører som ønsker å posisjonere seg med flere produkter og tjenester. Kombineres for eksempel mobile tjenester, strøm- og smarthusprodukter blir man leverandør for en stor andel av kundens hverdag. eRate samler data fra ulike systemer på en og samme faktura. Dette gjør fakturering av flere ulike tjenester ryddig og oversiktlig.

Ta gjerne kontakt med oss for en uformell prat

Vidar Myrer 408 00 090 eller Vidar@eRate.no

eRate: Fra kjernevirksomhet til tjenesteleverandør »
eRate: Energiaktører må posisjonere seg mot konkurransen »
eRate: Hverdagspakkeløsninger »

E24: Strømleverandøren Fjordkraft satser på mobilmarkedet »

Leave a Reply

Your email address will not be published.

css.php