nben
   
+47 815 73 723

eRate om digitalisering av energibransjen og IT-systemer«Det er ikke den nye teknologien dere skal frykte, det er den gamle», sa NHO-leder Kristin Skogen Lund til kraftbransjens ledere på Vinterkonferansen forrige uke. Hun har selv fartstid fra Telenor fra 2010 – 2012, hvor det skjedde store endringer i telekombransjen. Skogen Lund sammenliknet digitaliseringen og den kommende omstruktureringen i energibransjen med den vi har sett i telekombransjen.

Elhub digitaliserer energibransjen

«Utvikling av Elhub skal bidra til modernisering av kraftbransjen og legge til rette for effektiv utnyttelse av AMS gjennom mer effektiv kommunikasjon og databehandling, » skriver NVE på sine sider. Energibransjen har så langt organisert sine data ulikt, men fra 20. februar 2017 har alle digitalisert sine kundedata.

Konkurranse og innovasjon i kraftbransjen

NVE skriver videre på sine sider at «Gjennom økt nøytralitet og like vilkår vil Elhub legge til rette for konkurranse og innovasjon i kraftbransjen.» «Konkurranse blir det når all strømdata blir digitalisert og tilgjengeliggjort, da blir det mye enklere for aktører fra andre bransjer å selge strøm. Aktører innen mobil, forsikring, bank og andre med store kundenettverk vil komme på banen. Multinasjonale aktører som f.eks. Google kan også vise interesse,» forteller Vidar Myrer, leder for Energiavdelingen i eRate.

Utnytt forspranget i dag

«Kraftselskapene har et forsprang i dag, men det krymper litt for hver dag og dét bør være nok til å skape engasjement blant kraftselskapene,» mener Myrer. «Nå er det på tide å tilrettelegge for digitaliseringen av energibransjen, uavhengig av et funksjonelt skille. De energiselskapene som utvikler innovative tjenester, pakkeløsninger og IT-løsninger, som klarer å optimaliserer utnyttelsen av digitale data, vil være med på å skille markedslederne fra resten,» avslutter Myrer.

Tilpass dere for å overleve

«I 2010 kom 80 prosent av inntektene til Telenor fra tellerskritt og SMS,» fortalte Skogen Lund og fortsatte «i løpet av 2012 var alt inkludert i abonnement. Nå kjøper ikke abonnentene tellerskritt, de kjøper kommunikasjon.» Hun mener at utviklingen kraftbransjen står ovenfor har en åpenbar parallell med telekombransjen. «Dere må tilpasse dere for å overleve,» sa Skogen Lund.

Gammeldagse og tungrodde IT-systemer

Tidligere var det viktigst for telekomaktørene å fakturere tellerskritt, men så endret det seg. Behovet for ny struktur og nye IT-løsninger meldte seg om en ønsket å være med videre i telekom. eRate har vært med på hele denne IT-revolusjonen i Telekombransjen. Vi vet hva som trengs av endringsvilje og har utviklet et faktura- og kundesystem som er finjustert etter de strenge kravene til mobilaktørene. Nå tilbyr eRate de samme gode løsningene til kraftselskapene i en egen skalerbar Energiplattform.

Energiplattform med mange muligheter

Vi behandler datamengdene og fakturerer alle de tjenester som er ønskelig å tilby. Systemet integreres enkelt mot regnskapssystemer og inkassoselskaper. Energiplattformen gir kraftselskapene fleksibilitet til å fakturere, drive kundeservice, samt bygge tjenester og løsninger på tvers av produkter.

Ta gjerne kontakt med oss for en uformell prat

Vidar Myrer 408 00 090 eller Vidar@eRate.no

Kraftselskapene kan bytte ut det gamle KIS-systemet »
TU.no; Det er ikke den nye teknologien dere skal frykte, det er den gamle »
NVE.no om Elhub »

css.php