nben
   
+47 815 73 723

eRate Skytjeneste Energi og TelekomAllerede i 2013 var det flere store tele- og energiselskap i Europa som startet samarbeid om å selge hverandres tjenester. «I Tyskland ser man hvordan teleselskaper trenger inn i strømbransjen og blir et grensesnitt mot strømforsyning. Lojale kundegrupper i dag er ikke det i morgen når oppmerksomheten rundt strøm og strømforbruk (AMS) blir større og kundene vil foreta flere aktive valg», forteller Professor Atle Midttun ved Handelshøyskolen BI til E24.no. «Når Elhuben er en realitet om ett år vil det bli enkelt for hvemsomhelst å bruke kundedataene», forteller Vidar Myrer Kommersiell Sjef for Energi i eRate.

Utnytt kundedatabasen før noen andre gjør det

I fremtiden vil datamengden og kunnskapen om ditt og mitt strømforbruk kunne utnyttes av markedsselskapene, men også andre aktører vil komme til. Det eneste andre aktører trenger for å utnytte kundedataene i Elhuben er en systemleverandør som klarer å organisere dataene fra Elhuben. «Energibransjen må bruke kundedatabasen sin nå for å posisjonere seg mot en sterkere konkurranse som vil komme om kort tid», oppfordrer Myrer.

Hvorfor kan ikke energi selge mobil?

Kraftselskapene må planlegge nye tjenester nå, for å unngå å bli overkjørt av aktører fra telekom, forsikringsbransjen, medlemsorganisasjoner, elektronikkbransjen, dagligvarehandelen etc. Markedsselskapene må utnytte kundedatabasen sin og aktivt tilby nye produkter hvor mobile tjenester kan være en av tjenestene. Kombineres for eksempel mobile tjenester, strøm- og smarthusprodukter blir man leverandør for en stor andel av kundens hverdag. Teknisk Ukeblad setter tematikken ytterligere på agendaen på årets Smart Grid Summit som de har kalt «Fra strøm- og nettleverandør til tjenesteleverandør».

Telekom + Energi = Sant

Når en aktør organiserer dataene fra Elhuben sammen med CDR-filene fra telekom får de muligheten til å kombinere masse spennende løsninger i markedet. «Kombinasjoner av nye produkter og lojalitetsprogrammer har vi bare sett begynnelsen på», forteller Myrer. En energi- og telekomaktør kan eksempelvis selge strømpakker kombinert med bredbåndpakker, samt tilrettelegge for at kunden enkelt kan bytte leverandør via telefonen sin.

Aktører med stor kundemasse kan utfordre

Innføringen av AMS vil gjøre datastrømmen i energibransjen veldig lik den som er i telekombransjen i dag. Strømdata vil bli avlest hver time og rapportert til Elhuben, på samme måte som CDR-filer blir samlet inn fra mobilkundene hos teleselskapene. Telekomaktører er nevnt som mulige utfordrere siden de allerede har systemer som håndterer store datamengder og kan med enkle grep legge inn strøm som en tilleggstjeneste. Men hva med alle de store aktørene, fra ulike bransjer, med store kundemasser? Kanskje noen av de ønsker å selge strøm når energibransjen endelig blir digitalisert?

Skytjeneste reduserer investeringen

Tenk deg at du slipper å investere i dyre serverløsninger men likevel få tilgang til de muligheter som er belyst i artikkelen. eRate leverer komplette og skalerbare løsninger for energiselskapene hvor kostnadene påløper etter hvert som kundemassen vokser. eRate hjelper energiaktørene som ønsker å posisjonere seg med flere produkter og tjenester. Ta kontakt med Vidar Myrer på telefon 408 00 090 eller Vidar@eRate.no.

Energiplattform med mobil-fleksibilitet »
Utnytt teknologien og gi energikunden opplevelser »
eRate Skytjeneste »
Teknisk Ukeblad Smart Grid Summit 2016: «Fra strøm- og nettleverandør til tjenesteleverandør»
E24.no; Forventer massedød i strømbransjen »
E24.no; Grønt skifte trenger en sterkere kraftbransje »

Leave a Reply

Your email address will not be published.

css.php