Mobilfabrikken skifter eier, sluttkundene blir hos Nalbant, skriver Ida Oftebro for Inside Telecom i dag. Vi gjengir hele artikkelen, med tekst og bilde, fra Inside Telecom her:

For ett år siden solgte Nadir Nalbant seg ut av faktureringsvirksomheten eRate. Nå kjøper eRate Hello Norway AS.

Det er ikke mobilvirksomheten i Hello og Xito som selges. All sluttkundevirksomhet blir liggende i Hello AS og Xito AS, som fortsatt kontrolleres av Nalbant.

– Vi har kjøpt den tekniske plattformen, eller mobilfabrikken om du vil, sier daglig leder Ove Vik i eRate.

Nå skal eRate tilby tjenester til flere nye og eksisterende, virtuelle mobiloperatører.

Vik ser ikke for seg noe rush av små nisjeoperatører, men mener de kan være en interessant partner for aktører med en markedsaksess som gjør det attraktivt å satse.

– Vi vil være en aktør som stimulerer konkurranse og fjerner barrierer for etablering, sier Vik til Inside Telecom.

Vil ha flere virtuelle operatører

eRate ble startet av Vik og en kollega fra Sense i 2005, med Nalbant som investor. Opprinnelig leverte selskapet faktureringstjenester til blant andre Chess, Lebara og Hello. Nå skal de levere et komplett sett med tjenester til virtuelle operatører.

Ifølge Vik er eRates fortrinn at teknologien er velkjent og utprøvd, i tillegg til at kundene får stordriftsfordeler ved at flere bruker samme plattform. eRate vil kunne tilby virtuelle operatører tjenester hos alle de norske mobiloperatørene, i kombinasjon med fakturering og kundehåndtering.

– Per i dag har vi bare operatører på tilrettelegger-konseptet hos Telenor, men vi har faktureringsløsninger som støtter alle de norske mobiloperatørene. Vi er ikke nett- eller bransjeavhengig, sier Vik, og legger til at eRate blant annet også leverer tjenester til strømleverandører.

Mobilaktørene Mobitalk og Pepcall er eksempler på virtuelle operatører som kjøper tilretteleggingstjenester fra eRate.

– Vi leverer primært kundehåndtering og fakturasystemer, særlig til aktører som har behov for et høyt antall fakturaer per måned og komplisert fakturering, sier Vik.

Mer naturlig oppgavefordeling

Med overtagelsen av Hello Norway AS blir oppgavefordelingen mellom eRate og Hello mer naturlig, mener Vik.

– Vi er nøytrale og konkurrerer ikke med noen av de andre aktørene i sluttbrukersfæren. Dermed lå disse oppgavene i realiteten nærmest oss, sier Vik til Inside Telecom.

Hello-gründer Nadir Nalbant sier sluttkundene hos Xito og Hello ikke kommer til å merke noe til eierskiftet i Hello Norway AS.

– Dette er mer en praktisk forenkling. Nå har eRate overtatt den delen av virksomheten som handler om å kjøpe trafikk fra Telenor og selge til andre tjenestetilbydere i markedet, både egeneide og andre. Det betyr at vi får reindyrka Hello i markedet. I praksis blir det som før, og min rolle i selskapet er den samme, sier Nalbant til Inside Telecom.

css.php