nben
   
+47 815 73 723

eRates oppsummering fra Markedskonferansen

Posted by | november 20, 2017 | Alle innlegg, Energi, eRate, Møt eRate | No Comments

Energi Norge samler hvert år energibransjen til Markedskonferansen. Her møtes bransjen til relasjonsbygging og faglig påfyll. eRate har de siste årene vært utstiller ved arrangementet og forrige uke hadde vi igjen gleden av gode samtaler med bransjen og informative foredrag.

Gi kunden det kunden vil ha

Dette er jo ikke noe nytt, men kunden blir stadig mer kravstor på mange flere områder. Kunden ønsker ikke lenger bare en tjeneste som dekker et behov. Leverandøren må kommunisere med kunden på kundens premisser, varene må leveres raskt og kun med fornybar energi. «Om kunden ikke er fornøyd, så finner de bare en annen leverandør», sa Preben Carlsen fra Trigger X.

Den store bølgen

Mange av foredragsholderne var innom den store bølgen vi alle opplever i dag. En bølge som skyller over oss, og som vi ikke vet hva bringer med seg. Preben Carlsen beskrev denne bølgen ved å vise menneskets historie med en graf med omtrent null stigning før den nå plutselig vokser eksponentielt. Og det er her den største utfordringen ligger; kravet om innovasjon og et fravær av endringsvilje hos mennesket som trives best med en etablert vane.

Innovasjon og endringsvilje

«Et av de sterkeste rådene energiselskapene fikk var om innovasjon og endringsvilje. Det må begynne å skje noe nå og kontinuerlig fremover – om ikke vil andre komme å ta over kundene», forteller Vidar Myrer, Kommersiell Sjef for Energi i eRate, etter to dager på Markedskonferansen.

Styrk posisjonen i markedet med samarbeid

Flere av foredragsholderne på årets Markedskonferansen oppfordret energibransjen om å samarbeide med andre for å klare å stå sterkere i konkurransen om kunden. På kryss av bransjer er det lettere å finne de unike og fremtidsrettede produktene. Stordriftsfordelene er også verdt å ta med seg i en økt konkurranse hvor aktører som GAFA kan dukke opp. GAFA står for Google, Amazon, Facebook og Apple.

Kjenn egen kundemasse

På Markedskonferansen i fjor var det foruten innovasjon, digitalisering og Industri 4.0, fokus på forbrukertrender. I 2017 holder det ikke lenger å bare følge med på trendene. Du må kjenne kundemassen din før trendene er satt. Bedriften bør være med før trenden er et faktum. Det er her analyse av data, AI og roboter blir et viktig verktøy.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

css.php