nben
   
+47 815 73 723

Fra kjernevirksomhet til tjenesteleverandør

Vi ser stadig flere bransjer hvor rene kjernebedrifter opplever konkurranse fra aktører fra andre bransjer. Større aktører med annen kjernevirksomhet trer inn i ulike markeder. Leverandører som tidligere har holdt seg til egen kjernevirksomhet opplever at de må utvide tjenesteporteføljen for å holde seg konkurransedyktige.

Store globale aktører får stadig flere ben å stå på

Google, Apple og Amazon er store globale aktører som stadig øker sin portefølje. Apple ble strømleverandør sommeren 2016. Google og Amazon ser på muligheter for at brukere av smarte høyttalere, som Amazon Echo og Google Home, kan gjennomføre telefonsamtaler uten mobilen rett fra høyttalerne sine.

Hvorfor kan ikke energi selge mobil?

Energibransjen er midt i store endringer som i løpet av relativt kort tid vil gjøre det enklere for andre aktører å selge strøm. I tillegg mister kraftselskapene allerede marked til de aktørene som tilbyr solceller og husbatterier. Vi ser derfor flere kraftselskap som utvider sortimentet sitt med andre tjenester/produkter. Vi har stilt spørsmålet tidligere: «Hvorfor kan ikke energi selge mobil?» se blogginnlegget «Energiaktører må posisjonere seg mot konkurransen»

Mobiloperatører kan omsette mye på «sidetjenester»

En ny studie viser at mobiloperatører kan realisere ekstra omsetning ved distribusjon og salg av ekstra tjenester utover mobiltelefoni. Det er Juniper Research som står bak analysen som viser at mobiloperatører kan få 712 milliarder kroner over de neste fem årene på å analysere store datamengder og selge tjenester rundt IoT (Internet of Things – tingenes internett).

Ønsker din bedrift bredde i sortimentet?

eRates Markedsplass og Faktura- og kundesystem er en tjeneste som gir enkel tilgang til tredjepartsprodukter. Kundene våre kan tilby flere ulike produkter i ett og samme system, for eksempel strøm, mobile tjenester, smarthusprodukter, fiber, solceller osv.

Bredere tilbud – god håndtering – nøyaktig oversikt

Det er enkelt å legge opp ulike produktkombinasjoner og prisstrukturer. eRate Faktura- og Kundeservice system er bygd for å samle inn data fra ulike kilder, og gir fleksibilitet til å fakturere, drive kundeservice, samt bygge tjenester og løsninger på tvers av produkter. Systemet integreres enkelt mot regnskapssystemer/inkassoselskaper og er kostnadseffektiv ved at den er lagret i skyen.

Ta gjerne kontakt med oss for en uformell prat

Vidar Myrer, Kommersiell Sjef Energi, Telefon: 408 00 090, Vidar@eRate.no
Erik Trondsen, Kommersiell Sjef Telekom, Telefon: 408 00 900, Erik.Trondsen@eRate.no

eRate: Energiaktører må posisjonere seg mot konkurransen »
eRate: Nye muligheter med riktig kompetanse og system »
eRate: Erfaring og tilpasset system gir konkurransefortrinn »

Juniper Research: Mobile Operator Business Models: Challenges, Opportunities & Strategies 2017-2021 »

Operators Can Realise $85 Billion in Revenues via Big Data Analytics, IoT and Other New Services, says Juniper Research »
Why mobile operators need to take advantage of the next Internet of Things opportunity »
Apple has just become an energy company, looks to sell excess electricity into the grid and maybe more »
Google og Amazon vil erstatte fasttelefonen »

Leave a Reply

Your email address will not be published.

css.php