nben
   
+47 815 73 723

Fremtiden i energibransjen blir noe annet

Posted by | juni 2, 2016 | Alle innlegg, Energi | No Comments

eRate - Fremtiden i energibransjen blir noe anneteRate var på plass i år også på Agder Energi Konferansen i Kristiansand. I år var konferansen, «Det store energislaget», fulltegnet med 250 tilhørere og med enda flere følgere på live-streaming. Fokuset har vært på endringene som kommer og at “fremtiden blir ikke hva den var”.

Alle selskaper er et IT-selskap, de bare vet det ikke ennå

Anna Felländer fortalte om digitaliseringen som gir globaliseringen, individualisering og urbaniseringen en rakettfart. Bransjeglidningene skjer raskere enn før, så hvordan skal man møte digitaliseringen og det store nettverket? Jo, ved å lage eget nettverk.

Åsmund Frengstad, CEO i Meshcrafts, siterte en «klok mann» som en gang sa at «alle selskaper er et IT-selskap, de vet det bare ikke ennå.»

Knappheten vil stige i verdi

«Alt som kan digitaliseres vil digitaliseres – og vil falle i verdi. Alt som ikke kan digitaliseres, alt som blir knapt kommer til å stige i verdi,» sa Felländer. Hun trakk frem eksempelet fra musikkbransjen hvor det å høre på musikk via Spotify eller se konserter på YouTube ikke koster så mye, men hvor prisen for å se en live konsert stiger.

Produkt fremfor kilowattimer

Felländer rådet energibransjen om å være transparent, og ta kundene inn i innovasjonen og inn i produksjonen. Andreas Thorsheim, gründer av Otovo, fortalte hvorfor det er viktig å være den nærmeste som gir verdi til kunden. Han mente at det da vil være mindre sannsynlig for at det kommer noen andre imellom som får kundens oppmerksomhet. Thorsheim gjorde også salen oppmerksom på at kundene vil heller kjøpe et produkt enn kilowattimer.

Best utgangspunkt å ikke være formet av bransjen

Thorsheim illustrerte med flere eksempler hvordan mange av dagens største bedrifter har blitt startet opp av mennesker som i utgangspunktet hadde null kjennskap til gjeldende bransje. Eksempler på dette er Kolonial.no, BuzzFeed og Tesla. Så da er det kanskje en fordel å være ny i en bransje for å slippe å være fanget i begrensningene som er formet av historikken i bransjen?

Undervurder aldri en sluttkunde

«En skal aldri undervurdere sluttkundens behov for å få ut aggresjon og hat mot system som ikke er sånn som det skal være,» sa Frengstad. Han og noen medstudenter likte ikke at de på en seiltur til Smøgen måtte betale like mye for å lade sitt 12 volts batteri i seilbåten sin som cruisebåten ved siden av som hadde fullt anlegg og brukte mye strøm.

De dro hjem og utviklet Meshcrafts Smart Urban Mobility Platform som de selv mener er det som elbileiere, strømleverandører og ladestasjoner trenger. Systemet gir sanntids informasjon til en navigasjon- og ladeapp som også inkluderer en sikker betalingsløsning.

Digitalisering trenger nyere IT-systemer »
Fra strøm- og nettleverandør til tjenesteleverandør »
Viktigst for kraftbransjen er kundefokus og enklere IT-systemer »
Kundesystemene endres i kraftbransjen »
Energiplattform med mobil-fleksibilitet »

Leave a Reply

Your email address will not be published.

css.php