nben
   
+47 815 73 723

Innovasjon for å møte forbrukertrendene

Posted by | november 7, 2016 | Alle innlegg, Energi, eRate | No Comments

erate-pa-markedskonferansen-2016Fra årets foredragsholdere på Markedskonferansen fikk 170 deltakere høre mye om innovasjon, digitalisering, Industri 4.0 og forbrukertrender. Utviklingen går generelt ekstremt mye raskere enn tidligere og mange kommenterte at energibransjen er de siste «dinosaurer» som først nå møter tøffe utfordringer.

Flere deltakere og flere gode samtaler i år enn i fjor!

eRate hadde en godt besøkt stand og hadde generelt mange uformelle samtaler med bransjens egne gjennom hele konferansen. Det vi erfarte gjennom denne dialogen er at energiselskapene definitivt har tatt inn over seg at endringen kommer for fullt og at de ser etter strategiske posisjoner som kan styrke den rollen de har i markedet.

Strategiske veivalg viktig for energiselskapene

«På bare 12 måneder er det tydelig at strategiske veivalg er blitt svært viktige diskusjonstemaer for energiselskapene, og ikke bare tidsfrister i forhold til Elhub og AMS», forteller Vidar Myrer Kommersiell Sjef for Energi i eRate.

Innovasjon øker lojalitet

De fleste bransjer har allerede opplevd innovasjon på en eller annen måte. Ofte er det nye aktører som kommer med innovative løsninger til kundene. Aktører som hverken er formet av gjeldende bransje eller har en kundemasse de må ta hensyn til. Energibransjen er kanskje den siste bransjen som til nå har vært seg selv lik i en mannsalder. Nå kommer endringene og det er viktig å gjøre de riktige innovative grepene ovenfor sluttkunden for å øke kundelojaliteten.

«Muligheter i den elektriske verden»

Annika Hoffner, Manage Director i Accenture, ga oss innblikk med foredraget «Muligheter i den elektriske verden». Hun fortalte om de fire forbrukertrendene.
1. Forbrukeren vil ha tjenestene raskt og uten anstrengelser.
2. Tjenestene skal være skreddersydd til forbrukerens behov.
3. Vi ønsker oss meningsfylte innkjøp – tjenestene skal passe inn i en livsstil.
4. Kollektiv konsumpsjon, delingsøkonomien er også en trend.

En verden i rask endring gir mange nye forbrukertrender

Cecilie Staude fra BI trakk frem fire andre forbrukertrender.
1. Avkastning på tid, produkter og tjenester som kan hjelpe oss å spare tid i hverdagen er sterkt ønsket i en stadig mer travel hverdag hvor vi løper fra det ene til det andre.
2. Vi er alltid pålogget og har telefonen med oss overalt.
3. «Den digitale kundereisen» gjør at kunden forventer en dialog med leverandør der kunden selv vil ha den. Vi forventer en til en kommunikasjon, derfor er det viktig at leverandør alltid vet hvem de snakket med.
4. Kunden ønsker seg kvalitetsinformasjon raskere og det er behov for eget mediehus med egne kommunikasjonskanaler til kunden.

eRates Markedsplass og Faktura- og kundesystem

På årets Markedskonferanse fortalte vi om våre innovative løsninger for energibransjen. eRates Markedsplass er en tjeneste som gir enkel tilgang til tredjepartsprodukter. Kundene våre kan selge flere ulike produkter samtidig i systemet vårt, ett samlende system for alt fra salg av strøm, mobile tjenester, smarthusprodukter, fiber, solceller etc. eRates Faktura- og kundesystem støtter også nå den nye løsningen med fakturering via Vipps.

Ta gjerne kontakt med oss for en uformell prat

Vidar Myrer 408 00 090 eller Vidar@eRate.no

eRate klare for fakturering via Vipps »
Markedskonferansen: Innovasjon og kundefokus hånd i hånd »

Leave a Reply

Your email address will not be published.

css.php