nben
   
+47 815 73 723

Mobildata til målrettet informasjon, reklame og tilpasninger

eRate-anonymisert mobildataTelenor har allerede i mange år brukt mobildata fra nettverket til internt bruk for å tilpasse egne kampanjer og produkter. Nå ønsker de å selge anonymiserte data om kundenes bevegelsesmønstre til andre aktører også. Telenor mener at disse dataene generelt kan gi oss mindre køer, bedre sykdomsbekjempelse og flere turister til Frognerparken.

«Data er den nye oljen»

Telenor har millioner av kunder i nettet hver dag. De kan se hvilke land folk kommer fra og hvor de beveger seg. «Du kan få sanntidsinformasjon om hvor mange kinesere det er her i Frognerparken akkurat nå, og hvilke grupper som er her i kveld. Og du kan måle om en kampanje i Sør-Korea gir noen effekt på besøkstallene,» sier Johannes Bjelland, stordataanalytiker i Telenor Research. «Data er den nye oljen», sier Ove Fredheim, leder for bedriftsmarkedet i Telenor Norge.

«Magefølelsen gått ut på dato»

«De som har bygget karrieren på god magefølelse liker det kanskje ikke, men interne datadrevne kampanjer er normalt dobbelt så effektive, og gir noen ganger opptil seks ganger bedre effekt,» forteller Bjelland.

Bred bruk av anonymiserte data

«Vi aggregerer ikke data fra grupper på under 20 og skal ikke si «Per gikk dit og Kari hit». Vi vil vite ting som at 10.000 reiser fra Oslo til Stabæk,» sier Bjelland. Telenor ser for seg at dataene kan brukes på mange områder. Noen eksempler; Kommuner kan planlegge transport ved å vite mer om hvor folk beveger seg. Transportøkonomisk institutt kan lettere forstå reisevanene våre med data fra mobilnettet og bedre trafikkavviklingen og resultere i mindre kø. I Pakistan ble data brukt for å forutse hvordan smitte ville bre seg i en epidemi, slik at ressursene ble satt inn der de trengtes.

DN: Selger data ­ om mobilens bevegelser »

Leave a Reply

Your email address will not be published.

css.php