nben
   
+47 815 73 723

Mobilen viktig for norsk betalings- og handelskultur

erate-mobilbruk«Mobiloptimering av nettbutikker er like viktig for e-handelsomsetningen som god service og skinnende butikkfasader er for detaljhandelen. Go mobile or go home,» advarer Henrik Begby Andersen, Country Manager i DIBS Payment Services, som står bak rapporten om Norsk E-handel.

«At 48% av de norske forbrukerne i dag bruker mobil eller nettbrett til online-shopping, og at nesten halvparten av oss bruker Vipps, mCash eller MobilePay er absolutte milepæler innenfor norsk betalings- og handelskultur,» fortsetter Andersen.

Norsk E-handel 2016

Rapporten er basert på en undersøkelse gjennomført av YouGov andre kvartal 2016 der 5000 Nordiske respondenter ble intervjuet, hvorav ca. 1000 fra Norge. Analysen baserer seg også på data fra mer enn 15.000 norske nettbutikker som ligger i DIBS egen database. DIBS står for 30-40 prosent av alle netthandelstransaksjoner i Norden.

Tilpass deg kunden eller tap konkurransen

«Mobiltilpassede nettbutikker klarer seg beviselig bedre; hvis du som nettbutikk ikke konverterer til et format som kan brukes fra forskjellige apparater og ikke er villig til å omstille deg til mobilbetaling, taper du konkurransen om kundene», forteller Andersen.
«2016 er det året mobilen for alvor har fått sitt gjennombrudd i e-handelen. Mobilen er en av de viktigste årsakene til at omsetningen vokser så mye. Hvor mye vi handler med mobilen, varierer mye fra bransje til bransje. Men ting vi kjøper ofte, handles gjerne fra en mobil flate,» sier Andersen til NTB.

Enkelhet og tidsbesparing er viktigere enn pris

Tidligere handlet de fleste på nett for å spare penger, nå gjør vi handelen på nett fordi det er enkelt og vi sparer tid. «Det handler om bekvemmelighet. Netthandelen er blitt enklere, du kan handle når du vil, og du kan handle med mobilen som alltid er med deg,» forteller Andersen.

Nesten halvparten av oss handler med mobil eller nettbrett

Rapporten viser at 48 prosent av norske forbrukere har handlet med mobilen eller nettbrettet de siste tre månedene. Nesten like mange har brukt betalingsløsninger som Vipps, mcash eller MobilePay, dette til tross for at løsningene først ble lansert i fjor.

90 milliarder kroner

Norske e-handelsmarked omsetter for over 90 milliarder kroner. Dette er en økning på 16 prosent sammenlignet med i fjor. Over halvparten av omsetningen går til reiser, en tredjedel til varer, mens 15 prosent til kjøp av tjenester. Det har vært kraftig vekst i abonnementstjenester på nettet som tv- og musikk streaming, aviser og matkasser.

DIBS Rapport Norsk E-handel 2016 »
E24: Mobilshopping driver e-handelen opp »
Aftenposten: Undersøkelse: Kvinner spiller mest nettpoker, menn kjøper mest klær og sko på nett »
Apps-World: Why successful businesses need mobile apps »

Leave a Reply

Your email address will not be published.

css.php