Sluttkunden endrer adferd i takt med de teknologiske nyvinningene. Det vi opprinnelig brukte telefonen til, telefonsamtaler, utgjør i dag en veldig liten del av den totale telefonregningen. I 2002 kostet hver sendte SMS 1 krone – i dag er SMS inkludert i abonnementet. Samme år kostet det 29 kr per MB – i dag betaler vi for datapakker med GB. TEK.no har gjort det enklere for oss å velge type abonnement og leverandør med sin Mobilabonnement-kalkulator, men hva med lokketilbudene?

Velg abonnement etter forbruksmønster

Mobilabonnement-kalkulatoren er ikke ny, men Tek.no har nylig pusset den opp med noen nye knapper og funksjoner for å tilpasse den ytterligere til mobileiernes forbruksmønster. Tek.no oppgir også en sjekkliste på hva mobileier bør sjekke før en skaffer ett nytt abonnement.

– Kartlegg ditt forbruksmønster ved å se på gamle mobilregninger
– Sjekk hvor god dekning du har der du bor
– Hvor høy hastighet trenger du?
– Hvilke tilleggstjenester finnes?
– Bindingstid
– Andre vurderinger som mobiloperatørens rykte og kundeservice

Tek.no, Disse mobilabonnementene gir deg mest for pengene »

Generelt om Win-Back strategi

Når et selskap mister kunder, vil en prøve å finne ut hva som var den utløsende faktor hos kunden. Deretter vil selskapet iverksette sin Win-Back strategi for å prøve å få kunden tilbake igjen. Dette gjelder uavhengig bransje. I mobilbransjen er det oftest tjenestetilbud og pris som er årsak til operatørbytte hos sluttkunden.

Win-Back tilbud utenfor mobilabonnement-kalkulatoren

Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet (Nkom) vil innføre nye regler for at mobilselskapene ikke skal kunne lokke tilbake kunder ved å tilby en skjult lav pris. De mener at aktørene tilbyr Win-Back tilbud som er diskriminerende for dem som er mindre villige til å bytte operatør og for dem som ikke vet at de kan forhandle med telefonselskapet sitt på denne måten, sier fagsjef Kenneth Olsen i markedsavdelingen i Nkom. Mobilabonnement-kalkulatoren viser ikke disse Win-Back tilbudene og Nkom omtaler det som skjult konkurranse.

Nkom varsler nye regler våren 2016

Nkom vil innføre nye regler for at telemarkedet i Norge skal bli mer konkurransedyktig. De ønsker en regulering som vil kreve at mobilaktørene må påvise at tilbudene deres er lønnsomme. Dermed vil konkurrerende aktører få bedre marginer slik at de ikke blir tvunget ut av markedet pga. konkurrentenes lave Win-Back tilbud.

Dagens Næringsliv, Tilsyn misliker mobilselskapenes lokketilbud »

css.php